woensdag 3 juni 2009

Inspanningstest ofwel sterven aan de laptop.

Aangezien ik dit jaar de DuchenneHeroes ga rijden in september en in de aanloop daarvoor de meeste RWP-cup marathons en onder meer de Ardechoise (cyclo 216km) moe(s)t er dit jaar maar eens serieus getraind worden.
Ingrid van der Vlist van Altius Zeewolde (die zelf ook in 2007 de DuchenneHeroes had volbracht) bood mij belangeloos haar diensten en faciliteiten aan om mij klaar te stomen richting 13 september om in Luxemburg goed en gezond aan de start te staan en de 7 etappes te volbrengen
Natuurlijk had ik een basis conditie en die was opgebouwd (evenals m`n overgewicht) uit een rommelig seizoen 2008 en in winterperiode lekker ontspannen wat veldtoertochten in de benen.
Door het uitvoeren van een inspanningstest in februari kon het startpunt bepaald worden en daarmee ook de jaarplanning om tijdig te pieken. De test die werd in februari voorafgegaan door een zogeheten rustmeting. Dit werd gedaan met het testapparaat Co2ntrol en dat lijkt op een hartslagband met een kleine kast er aan welke op de laptop aangesloten is. Tijdens deze meting moest ik rustig op een stoel zitten en werd dan gedurende een minuut of 10 onder meer de ademfrequentie, adempatroon, borstkasuitzetting, hartslag en de hartslagvariabiliteit gemeten. Een prachtige uitdraai was het resultaat, wat voor mij enige uitleg nodig had. In mijn geval gaf het een goed normaal beeld van de gemeten waarden, en een laag stress niveau.
Daarna moest er gefietst worden en moest ik er aan geloven. Bij deze test werd er een protocol van 1 minuut gevolgd waarbij de belasting telkens met 20Watt werd opgevoerd. Tot 300 Watt was het nog allemaal erg leuk en kun je nog lachen, praten en dranken/drinken daarna gaat het snel minder makkelijk bij 400 Watt waren de praatjes al lang over. Na ruim 20 minuten was het over en na het uitfietsen en de herstelmeting kreeg ik de cijfers onder ogen, in de vorm van een helder overzicht welke vanuit de grafieken kon worden opgemaakt. In de grafiek tref je dus een hoop gegevens aan zoals feitelijk een ademanalyse, hartslagmeting, vermogensmeting in één. In zo`n korte tijd worden dus duizenden meetpunten bepaald In tegenstelling tot de wat meer bekendere lactaatmeting met slechts enkel gemeten waardes.
Na analyse van de gegevens kon heel nauwkeurig het zogeheten omslagpunt bepaald worden. Dit lag nu in mei op een hartslag van 173 bij een belasting van 419 Watt. In februari was het wattage bij het zelfde punt 388 Watt en lag de maximale waarde lager. Conclusie: sterker geworden en ik kon nog dieper in het rood gaan.
Enkele opmerkingen bij de gecomprimeerde grafiek
In de grafiek van 13 mei zijn de eerst 7 minuten (tot 140 Watt) weggelaten en zie je in de grijze lijn het wattage met 20 Watt/minuut toenemen (tot 15 (+ 7)minuten waar het maximum van 430 Watt bereikt werd). De blauwe lijn geeft de hartslag weer en die loopt met enkele deukjes geleidelijke mee op met een kleine piek op 420 Watt. De gele lijn geeft de hartslagvariabiliteit weer (stressor) en naarmate de hartslag hoger werd zie deze lijn naar beneden lopen en neemt dus die variabiliteit af. Daarentegen zie je de ademfrequentie fors toenemen (paarse lijn, welke wat gestoord was in de eerste minuten) )tot ruim boven de 50. De VO2max. is berekend op 5,25 liter.
Op basis van de cijfers kon het overzicht samengesteld worden en in mijn geval de jaarplanning met de verschillende trainingszones.
Wat heeft het mij duidelijk gemaakt? Allereerst geeft het mij een goed inzicht in mijn lichamelijke gesteldheid gedurende inspanningen en waar mijn trainingszones liggen om verantwoord m`n sport te bedrijven. Door meerdere malen zo`n test uit te voeren kan ik ook de effecten zien.
De test zelf vond ik prettig zeker vanwege het feit dat ik niet het vervelende kapje op hoefde en de overzichtelijkheid van de waardes die in de grafiek zichtbaar gemaakt konden worden. Tevens is het fijn dat de uitslag van de test direct vertaald wordt naar bruikbare trainingszones.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten